PostNL heeft jarenlang de privacy van Nederlanders geschonden door zonder duidelijke toestemming hun adresgegevens door te verkopen aan bedrijven. Ondanks dat blijft PostNL volhouden dat het zich altijd netjes aan de privacywetgeving heeft gehouden.

De verhuisservice stuurt je post automatisch door naar je nieuwe woonadres. De dienst levert voor PostNL een extra zakcentje op: naast de 2,95 euro die je per week voor de dienst betaalt verkoopt PostNL je privégegevens door aan bedrijven.

PostNL beroept zich daarvoor op de privacyverklaring. Daar staat in dat je automatisch akkoord gaat met het doorverkopen van je gegevens.

Autoriteit Persoonsgegevens

De Autoriteit Persoonsgegevens laat weten dat gebruikers voor het doorverkopen van hun data ‘nadrukkelijke toestemming’ moeten geven. Als deze toestemming standaard is aangevinkt of zelfs is verstopt in de algemene voorwaarden (beide gebeurden bij PostNL), kun je er als bedrijf niet vanuit gaan dat je toestemming hebt.

“Een organisatie kan bij het uitblijven van een reactie hooguit afleiden dat betrokkenen er geen bezwaar tegen hebben gemaakt. Dit komt niet overeen met het bewust geven van toestemming. De verantwoordelijke kan bij twijfel niet bewijzen dat de betrokkene toestemming heeft gegeven voor de gegevensverwerking”, aldus de woordvoerder.

De verhuisservice wordt aangepast na een klacht van de Consumentenbond. De timing is niet heel toevallig: in mei geldt de nieuwe Europese privacywet AVG, die onder andere op het gebied van toestemming verlenen voor het verwerken van je data een stuk strenger is dan de huidige Nederlandse wet.

Bron: rtlnieuws

Leave a Reply